lørdag 20. januar 2018

Skitur

Heldigvis ble snøvinteren bedre enn i fjor, og vi har allerede vært på noen skiturer i nærområdet.
Dette innlegget handler om turen jeg tok i dag, 20. januar, da det ble litt for langt for et vanlig facebook innlegg

I går fant jeg en ny løype som jeg ikke hadde prøvd før, nemlig å gå over bilveien etter Stallerudhytta. Der kom jeg forbi et sted som jeg fant ut het Kloppa, og som det står hos Skiforeningen: "er knutepunkt for løyper og turveier som kommer inn fra flere retninger". Her kan man ta til venstre mot Fløisbonn, men jeg fortsatte rett frem mot Bjørndal et stykke før jeg rastet og gikk tilbake for å hente på skolen. 

Jeg var nysgjerrig på å følge løypa lenger innover, og det gjorde jeg i dag. 

Jeg fikk ikke med meg barn i dag. (Trist). Men eldstemann er unnskyldt etter flott innsats på svømmestevne. Men da kunne jeg til gjengjeld gå en lengre tur for meg selv! (Glad igjen)
Jeg parkerte på parkeringsplassen ved Stallerud, og gikk først samme rute som i går. Bakkene ned mot Kloppa er ikke spesielt bratte, men likevel en utfordring for meg som har nedbakke-skrekk. I går klarte jeg fint å ploge meg nedover der i sakte tempo, og i dag gikk det enda bedre, med den ene foten i plog utenfor sporet.  Dagens dyreopplevelse: fikk øye på en liten spissmus, men kunne ikke stoppe for å ta bilde da jeg var på vei nedover i bakken. 

Jeg gikk forbi der jeg rastet i går, og fulgte en veldig fin løype helt til hit: 

Ikke noen koselig utsikt man ønsker seg på en skitur, men det var for å dokumentere hvor jeg hadde vært: På broen over E6 ved Oslo-grensa!

 Gikk bare litt lenger, her snudde jeg . Da var det ca 1,5 km igjen til Bjørndal, og som man ser er dette en smal løype i skogen og ganske kupert nedover. Da var klokken over 15 (jeg startet å gå kl 14), og tenkte at det var best å snu slik at jeg kom hjem før det ble mørkt!

 Her har jeg gått tilbake over broen igjen, og er atter i fin natur! Ikke så langt herfra tar løypa av mot Sandbakken til venstre (5,5 km dit i følge skiltet), og det kan jo være en fin dagstur en gang. 

 Så begynte det å snø tett! Det kommer ikke så godt frem på bildet. Her stoppet jeg for å ta en vannslurk, i det jeg tok av meg skiene for å gå ned denne bakken! Ja, det var mye brattere enn det ser ut her! Måtte gå traktorspor oppover med mine smørefrie. Men bortsett fra denne bakken og et sted til rett før E6 broa, klarte jeg alle bakkene! Selv om jeg fikk snø i øynene, og nysnøen gjorde at det rykket litt i skiene av og til, så gikk dette veldig bra.

 Vakkert når trærne lager tak over løypa. Det begynte å skumre litt. På dette tidspunktet hadde jeg fått ganske vondt i tærne. Uvant å gå så lenge på ski. Men bortsett fra det gikk alt fint. 

 Godt å være tilbake i lysløypa ved Stallerud når mørket seg på! Klokken ca 16 her, kanskje litt over.
Jeg er veldig fornøyd med dagens tur, og er glad for at jeg blir enda bedre kjent med turmulighetene i nærområdet!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Husk å skrive i teksten hvem du er hvis du kommenterer som Anonym!

Tusen takk for at du leser bloggen min!