tirsdag 26. desember 2017

Advent og Jul 2017

Så blir et et blogginnlegg om årets advent og jul! Når har nettopp mor og far reist herfra, de kom hit torsdag før jul. Gubben driver i skrivende stund og kjører dem til flyplassen, og barna er opptatt med sitt. Så får vi se hvor lenge jeg får sitte foran PCen uforstyrret.
 I år klippet jeg noen greiner av edelgranen og satte i den store potten, og hang batteridrevne ledlys med timer på.
 Vi skulle lage islykter, men da vi kom ut etter å ha fylt ballongene hadde det begynt å regne! Først etter mange dager var det kaldt nok til at vi endelig fikk laget islyktene. Resultat litt lenger ned. 

 Tre julestjerner ble til en stor.

 Bakedag! Ny lykt laget av eldstemann.

 Julekrybben har i år også fått to gjetere. I tillegg låner vi to sauer fra minstemann!

 Så ble det endelig kaldt nok til at vi fikk laget islyktene. Vi hadde dem på terrassen, slik at vi fikk se dem selv!

Nytt av året. Huset i midten kjøpte jeg på Havaristen, huset til høyre på et 100-kroners bord på Løten lys-utsalget på Vinterbro, og huset til venstre med batterilys tror jeg kommer fra Nille. Eldstemann-laget trehus og pappkirke i bakgrunnen med en veldig gammel telys-nisse. Mer skal det ikke til før man får et lite juletorg i vinterhagen.  

 En veldig fin edelgran fikk vi i år, supert pyntet av tre gutter!

 I år ville jeg lage Waldorf-salaten selv, og fikk god hjelp til å skjære opp druer av minstemann. 

 Bordet er pyntet til Julaftens ribbemiddag. Før første gang bruker vi Mariannes heklede servietter!

 "Nå tenner moder alle lys, så ingen krok er mørk...."

 Amaryllis hade jeg første gang i fjor, og de var så flotte at det er blitt et årlig must.

 Gavene er lagt under treet, og pianoet har blitt utsatt for min en-gang-i-året-konsert, med julesanger spillet VELDIG langsomt!


 Vi fikk besøk av nissen i år også. Stor stas!

 Gutter som leker ivrig med gavene sine!

 Så er det tid for julekaker!
 Årets selfie. En må jo sørge for alt som husmor, inkl å ta bilder av seg selv. Litt sliten kanskje?

 Gutta er i seng, og strømpene hengt opp på peisen. 

1. juledags lunsj. Vi laget buffet på kjøkkenbenken, da jeg hadde lyst til å ha et litt pyntet bord også.

Vår tradisjonelle juledagslunsj. 

I dag blir det kino kl 17 for hele familien - da er det Ferdinand som står på programmet. 
Fortsatt god jul!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Husk å skrive i teksten hvem du er hvis du kommenterer som Anonym!

Tusen takk for at du leser bloggen min!