søndag 7. august 2016

Sommeren 2016

Ikke mye blogging på meg denne sommeren. 
Hva skjedde egentlig etter at vi kom hjem fra Danmark?

Jo, da har vi bare vært hjemme og kost oss, og fått gjort masse i hus og hage! En perfekt bruk av sommeren!

 Det ble ny rekord i bærplukking og hagearbeid. Vi ser nå at barna begynner å bli så store at vi ikke trenger å fotfølge dem lenger, og de klarer seg selv en del mens vi får gjort andre ting. 

 Rips. Litt vemodig å plukke rips og solbær fra de adopterte bærbuskene mine hos naboen, fordi det blir for siste gang. Naboen har nemlig solgt huset til en utbygger og alt kommer til å bli gravd opp før neste sommer. 

 Så har vi en vinterhage som måtte males. Deretter vaske vinduer og ommøblere. 

 Akkurat i slikt vær er det greit å være inne og male! Eller sette bilder i album.

 Ferdig resultat!

 Mer bærplukking! Bringebær har vi nok av selv. 
Ellers har det vært høytrykksspyling av hus (gubben har malt), hekklipping, kantfresing, luking, kosting, høytrykkspyling av platting og mursteinsbed, snekre på sneglesperrer på grønnsakskassene og sage av greiner nederst på den store edelgranen. 

 De to minste i hengekøyen. To dager var det så godt og varmt vær at vi kunne ha vann i plaskebassenget og jeg kunne sole meg på solsenga. Jeg har også lest en del. Bl.a en velidg fin bok som heter Den lange, hvite skyens land.

 To ganger har jeg vært i Oslo. Den første gang med mann og barn, da vi skulle levere noen iPader til reparasjon. Vi spiste på TGIF på Aker brygge, og tok t-bane og trikk. Kjempegøy for barna. Så var jeg en tur alene for å levere eldstemanns kornett inn til reparasjon. Unnet meg da en rekelunsj på Lekteren. 

En dag tok vi bestemor med oss og dro til Hadeland glassverk. Her var jeg ofte som barn/ungdom. Det gjeveste her var nok dyrene en kunne klappe. Ellers var det fine lekeplasser, og jeg fikk shoppet litt også. (Bildet er lånt).

 Vi var en hel dag på Tusenfryd. Det var en veldig fin dag, og bedre (syns jeg) enn å være der bare noen timer på ettermiddagen, som vi pleier i mai. Her mellomstmann i eventyrskogen. 

 Forrige søndag var vi på blåbærtur. Det var først og fremst gubben som gjerne ville, men du så godt det var å komme seg til skogs igjen, og det allerede i juli! Vi gikk i retning Rausjø og fant masse blåbær. Og gubben lagde syltetøy etterpå!
 Eldstemann er blitt stor nok til å hjelpe litt med gressklipping. Det var gøy en stund, men så måtte jeg ta over og klippe resten!

 Og god hjelp fikk jeg også av mellomstmann til å steke pannekaker. Ja, for vi måtte jo ha pannekaker med alt det blåbærsyltetøyet i hus!

Jeg hadde mål om å få sett to filmer i løpet av sommeren, og det klarte jeg. Den ene var Snikende tiger, Skjult drage, som jeg måtte til Ski bibliotek for å få tak i. Neste film fant vi heldigvis på Xboksen. Nemlig Minions filmen, som jeg naturligvis så sammen med barna. :-)

Nå begynner vi å komme i gjenge igjen, de to minste og gubben har allerede gått på barnehage/SFO/jobb en uke, og i morgen begynner også eldstemann på sommerskole (Forskerfabrikken) og jeg på jobb. Vi har besøk av mine foreldre, og i går var mor og jeg på Oscarshall. Nok en ting å krysse av på "to-do"lista.

Veldig takknemlig for dennen sommeren - har nydt hver dag, uansett vær!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Husk å skrive i teksten hvem du er hvis du kommenterer som Anonym!

Tusen takk for at du leser bloggen min!