søndag 11. oktober 2015

Dramatisk søndag

Denne søndagen ble ikke helt som planlagt. 
Etter søndagsfrokosten vår lekte alle fire gutta litt med basketballen inne i stua, gubben i slåbrok og sandaler, på et gulv som det lå strødd leker utover. 

Det gikk som det måtte gå - det kom et dunk og et brøl, og der satt gubben med en patella luksasjon - eller kneskålen ute av ledd, for å si det på godt norsk. 

Jeg ringte til legevakt, men det ble fort klart at jeg måtte ringe 113, for det var jo ingen sjans i havet at vi skulle klare å komme oss dit ved egen hjelp. Gubben fikk puter under kne og bak hodet, og ble sittende på gulvet i samme stilling i en time, stakkar. Så lenge tok det før ambulansen kom. Ambulansefolkene beklagte at de var sene da de kom - de hadde nok hatt mer alvorlige tilfeller å ordne først. 

Guttene hadde grått og var redde, og jeg hadde måttet trøste masse og pakke noen ting for gubben. Da de rolige og hyggelige amulansefolkene kom ble det ble det morfin, spjelking av fot, gi opp å støtte ham ut, mer morfin og heller bæring i stol ut og så opp på båre. Ny runde med gråting og trøsting da ambulansen forsvant med pappa, og ikke så lett for mamma å holde tårene unna heller da. 

Det ble rydding av frokostbord, mer trøsting, vi kledde på oss og forberedte oss til å dra på tur, for jeg ville at dagen skulle gå så normalt som mulig. Men eldstemann, som også hadde holdt seg på rommet sitt så lenge ambulansefolkene var her, ville ikke bli med og jeg ville ikke tvinge ham. 

Akkurat da vi skulle dra, ringte gubben og sa at vi kunne hente ham på sykehuset. Så det gjorde vi. Vi hentet ham på A-hus skadelegevakt, der han kom ut med to krykker og foten i bandasje. En tur innom Lillestrøm for å kjøpe smertestillende på apoteket der, så var det hjem. Begge guttene sovnet i bilen, så da vi kom hjem, ble jeg med inn og hjalp gubben med skoene og varmet mat til ham og eldstemann.

Men så SKULLE jeg på tur!

Og det ble en veldig hyggelig tur! Jeg og de to minste gikk fra Easy 24 til Stallerudhytta, akkurat passe lang tur for de små. Minsten satt i vogn, og jeg og mellomstmann småpratet hyggelig sammen, og studerte en maurtue på veien.

 Vi koste oss med kakao/saft, kanelknekkebrød og safarikjeks.

Så ble det litt leking i skogen ved hytta før vi begynte på hjemturen. Da gikk også minstemann mye selv, og  det ble mye kasting med stein i bekker og vanndammer. Jo større stein jo bedre. Jeg hadde slett ikke fått tid til å lage gele som planlagt i formiddag, og vi måtte kjøre helt til Enebakkveien hvor der er en Jokerbutikk for å kjøpe det, men jeg syns vi fortjente noe godt til dessert i dag, så jeg kjøpte både gele og sjokoladepudding.

Hjemme ble det gode gammeldagse kjøttkaker til middag, og som sagt god dessert! Så det ble både en dramatisk OG fin søndag i dag. Nå er det bare å håpe at gubben kommer seg raskt og alt kommer i gjenge igjen.

Ha en fin uke!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Husk å skrive i teksten hvem du er hvis du kommenterer som Anonym!

Tusen takk for at du leser bloggen min!