tirsdag 11. august 2015

Mallorca - helse og velvære

For min del var "helse- og velvære"-delen av oppholdet nok den viktigste og mest skjellsettende. Kommer hjem som en litt annen person. Det har en yogainstruktør "skylden" for. 


Fire ganger var jeg med på yoga kl 10 om morgenen. Instruktøren, en mann fra Mallorca, var veldig flink, omtenksom og glad i jobben sin. Jeg ble så inspirert og jeg lærte så mye nytt. Ble enda mer hekta på yoga enn før. Yoga handler ikke om å være "flink" men å gjøre øvelser som kropp og sinn har godt av. Det handler om å kjenne etter hvordan man har det uten å analysere. Hele tiden spurte han: "and the mind - how is the mind". Stopp, pust, kjenn etter, legg vekk mobilen. Veldig viktig i vår moderne hverdag.



Etter hver yogatime gikk jeg til "chill-out area", et basseng for voksne (18-års aldersgrense) (bildet viser det store hovedbassenget, den grunne delen). I voksenbassenget svømte jeg et par lengder i et klart, mørkeblått vann, og steg opp en flott trapp (ikke stige!) når jeg var ferdig og lå der på de myke sengene noen minutter for å tørke meg, mens stemningsmusikk ble spillet over høyttaleren. Mer luksuriøst kan man nesten ikke få det!

Jeg var også på spa. Her er jeg og eldstemann på "fiskespa", hvor fisk suger død hud av føttene dine. Absolutt til å anbefale.


Jeg var også en tur til på fiskespa - er man på ferie i to uker må man jo gjøre det to ganger! Jeg benyttet også hotellets eget spa hvor jeg tok en fantastisk ansiktsbehandling - igjen med veldig flott musikk i bakgrunnen, med lyd av krystallklokker!
Jeg så visst veldig harmonisk ut da jeg kom tilbake fra denne behandlingen, i følge gubben.
Stemningsmusikk var noe hotellet var flinke til forresten - også i a la carte restauranten hvor vi spiste nesten annenhver dag spilte de fin "lounge"-saxofon musikk.


Men au, det var ikke alt som var velvære. Jeg gjorde et forsøk på å bade på en annen strand enn Alcudia/Muro stranda, nemlig en strand ved Marinland på Palma. Der var bunnen så steinete at det var vanskelig å finne fotfeste, og man burde hatt badesko på seg. Jeg gikk og holdt minstemann på hofta og skulle absolutt dukke meg. Da sparket jeg i en stein, og det gjorde vondt, og enda verre ble det utover. Tror ikke jeg brakk den, men det gjør fremdeles litt vondt nå jeg tar på meg strømper og sko. Jeg trosset smertene og ble med på yoga dagen etter, for den SKULLE jeg ha med meg! Og instruktøren så omtenksom og hadde min situasjon i bakhodet gjennom hele timen!

Som jeg tror jeg har sagt før var jeg ikke akkurat ekstatisk over å komme hjem. Men jeg hadde bestemt meg for at hjemme igjen skulle ting ut - ryddes vekk og kastes. Enklere, renere. Jeg har klart å holde alt mye mer ryddig nå enn jeg har klart før, alle leker bortsett fra biler bort fra lekekroken i stua, kastet masse blader som jeg innså at jeg aldri ville få tid til å lese, har gjort mye yoga, og til og med brent lavendel-røkelse i stua (yogainstruktøren tente alltid røkelse på øvelsene). Røkelsen fikk jeg av eldstemann, han vant i en spillehall og tenkte på meg da han skulle velge premie!

Innkjøp av lys, pute, duk og orkide til kontoret på jobb, stemningsmusikk på mobilen (fra YouTube), både når jeg rydder i stua og kjøkkenet, bretter klær og tar søndagsbad (som bare må bli en fast tradisjon utover høsten!) Snart på tide å ta badstuen i bruk igjen også. Duft er jo også viktig. Jeg har blitt helt hekta på vaskemiddelet Puntomatic som jeg kjøpte med meg fra Mallorca - men det tar jo slutt fortere enn svint ser jeg. Må spørre alle som skal til Spania om de kan ta med dette vaskemiddelet til meg. Klærne våre har aldri duftet bedre!

Dette ble et langt innlegg, men det var her jeg hadde mest på hjertet. Det blir en travel høst, og livet som trebarnsmor kan være overveldende, så jeg kommer absolutt til å forsøke å ha det så rent og enkelt som mulig, og ta meg tid til de pustehullene som er nødvendige i livet.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Husk å skrive i teksten hvem du er hvis du kommenterer som Anonym!

Tusen takk for at du leser bloggen min!