fredag 22. mai 2015

Plante ut og potte om dagen

 
I dag var det den store "plante ut og potte om" dagen
 

Selv om det regnet litt tok jeg med meg jobben ut på terrassen - den er jo under tak. Så slapp det å bli så mye jordsøl inne.
 
Bakerst: To clementintrær har fått større potter og ny jord
Foran: Grapefruktplantene har fått mer jord, men har beholdt pottene. (Middelhavsjord)

Tomatene har også fått store potter nå. Fremdeles så små, så små så. Men kanskje mer jord og ny plassering i vinterhagen kan få dem til å trives bedre.

De to pottene til venstre aner jeg foreløpig ikke hva inneholder, da de kommer fra en forundringspakke med frø. Til høyre har Hamar-kaktusen endelig fått større potte og mer jord (kaktusjord), noe som virkelig trengtes.

Så har jeg endelig fått plantet gulrøtter. Det tok sin tid å renske ut fra denne kassen, det vokste masse hvitveis og gress etc, men fikk rensket det ut og lagt oppå et tykt lag med grønnsaksjord. Innendørs har jeg plantet squash - jeg får ta bilde av den hvis og når den kommer opp.

 
Her har jeg plantet ut blomkarsen (til venstre)  - den kom også fra "forundringspakken" - og to gresskarplanter (høyre) Den ene ser litt knekt ut, så kanskje vi bare får en. Bak dem står det en gjenværende plante av noen som faren min plantet der en gang, men som jeg ikke kommer på hva heter akkurat nå. Det tok sin tid å renske dette bedet også - markjordbærene hadde spredt seg helt vilt! Det gjorde litt vondt å ta dem vekk, men vi har dem jo så mange andre steder i hagen. Jeg beholdt en rekke helt til venstre i bildet, langs kanten av bedet. De bakerste var litt verre å få bort pga steinene, men jeg plukket bare blomstene av dem, slik at det ikke kommer bær. Vil ikke at barna skal tråkke opp bedet for å komme til der.
 
To og en halv time var jeg ute i hagen! Det ble en lang og velfortjent pause i sofaen med TV og rester av fiskesuppe, før jeg måtte hente eldstemann på skolen. Senere blir det pannekaker!
God pinsehelg til alle!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Husk å skrive i teksten hvem du er hvis du kommenterer som Anonym!

Tusen takk for at du leser bloggen min!