mandag 18. mai 2015

17. mai 2015 -

Først litt om forberedelser:
Dajmiskaken lagde jeg den 15. mai, samtidig som jeg malte opp mandler til suksesskaken. Ja, jeg har endelig skaffet meg mandelkvern! Og så var det å ta opp et tonn løvetann fra hagen. I dag, 18. mai ser det like ille ut igjen.

Selve suksesskaken lagde jeg 16. mai. 16. mai var som vanlig en travel dag. Det skulle jo ordnes og ryddes litt, og det måtte kjøpes inn. I år skulle vi nemlig ha besøk på 17. mai! Bunadskjorter og andre skjorter skulle strykes, i tillegg til flagg og 17. mai sløyfer, og litt på bunadssjalet og forkledet også. Og så var det å "se gjennom" sølvet, gnikke litt på det og dyppe det som kunne i sølvrens. Så var det å se over sølvbestikket. Ja, skal vi ha gjester på 17. mai skal sølvtøyet fram!

Minstemann satte seg likså godt i klesbaljen og spilte litt! Så var det avgårde til skolen hvor jeg og to andre foreldre fra klassen hadde fått tildelt noen oppgaver; bære stoler, bruskasser og sjekke dopapir og tørkepair-status. Så viste det seg at noen overivrige sjeler hadde gjort med meste på forhånd. Jeg glemte gevinst til lotteriet så jeg kjørte hjem igjen etter den, og tok så en runde på doene for å sjekke papir. Alt i sin skjønneste orden. De to andre var ferdige med å bære stoler og hadde allerede dratt hjem. Bruskassene var ordnet allerede. Nesten litt meningsløst å ta den turen. Da jeg kom hjem hadde allerede korpset gått forbi.


17. mai. Vår tredje her på Langhus. Eldstemann som vi ser i korpsuniform - han er nå for fullt med i juniorkorpset. Mellomstmann i skjorte og slips, og minstemann i bunad!


Hu mor fikk være med på et bilde også. Også i år i min Jelsabunad som jeg fikk til konfirmasjonen. Men bunadskoene skal nå skiftes ut!  Jeg har blokket dem ut to ganger uten at det har hjulpet, så må bare bite i det sure eplet og innse at jeg trenger nye. Har visst ikke føtter som en 15-åring lenger....


Det var en iskald 17. mai! Vi hutret og frøs mens vi ventet på barnetoget. I år stod vi helt oppe ved idrettsplassen slik at vi fikk se alle tre barneskolene gå forbi. Da fikk jeg litt mer følelse av å se på et 17. mai tog enn jeg har hatt før her på Langhus. Gubben marsjerte etter korpset som skulle helt opp til Bøleråsen skole, og jeg og de to minste kjørte langsomt opp dit i biltog - og fikk varmen i oss i bilen. Vi var litt på Bøleråsen skole mens korpset spilte der, og så dro vi hjem for å varme oss og eldstemann fikk av seg uniformen.

Vi tyvstartet på kakene, så på TV, og ordnet og dekket bord til gjestene skulle komme. Så bestemte vi oss for å ta en tur til Langhus skole. Eldstemann ville ikke bli med, men vi andre dro. Men på skolen holdt de på å pakke ned! De var sikkert iskalde alle sammen. Loddsalg, issalg og leker var over! Men gratis pølse og kake fikk vi! Men det ble et meget kort opphold der!

Dagen før hadde jeg kjøpt en blomsteroppsats på Mester Grønn på Ski storsenter.

Ni barn til sammen! De sju eldste ble plassert rundt stuebordet med grillmat. Vi voksne spiste spekemat. Det var våre venner med de 4 guttene (Unni m/fam) som besøkte oss (og hadde med spekemat, muffins og pepperkaker), og en annen venninne med sine to døtre.

Hun hadde med seg eggerøre, flatbrød og denne melkefrie pavlovakaken. Og en boks After Eight!


Jeg hadde også i år laget suksesskaken med soyafløte av hensyn til noen av våre gjester!

Barna spiste mest muffins og pepperkaker, men også MASSE is! Kvelden ble en stor suksess. Vi voksne koste oss og pratet masse, og barna sprang ut og inn i kulden, men lot ikke til å merke den. Unnis mann spilte et lag sjakk med både eldstemann og mellomstmann ute på terrassen, og gruset eldstemann så kraftig at gubben ikke torde spille mot ham! Huset så ikke ut og barna gråt og ville ikke dra hjem. Alle tegn på en vellykket 17. maifest!!

Selv var jeg sjeleglad for å ha besøk denne dagen, for det er jo fullt hus og stormende jubel jeg er vokst opp med på 17. mai! Uvant å ha spekemat, men man kan jo fint prøve noe nytt - og dette kan absolutt gjentas! Og jeg ringte selvfølgelig til mors kusine og slo av en prat - det var jo der vi alltid var i alle år på 17. mai. Og jeg ringte også til en venninne i Sandnes som har bursdag på selveste dagen, og det var veldig koselig å slå av en prat med henne også.

Kvelden ble avsluttet med trøtte barn i seng, bunad av og joggedress på, bena opp og en dobbel kirsebærlikør mens jeg også slo av en prat med mor.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Husk å skrive i teksten hvem du er hvis du kommenterer som Anonym!

Tusen takk for at du leser bloggen min!