søndag 6. oktober 2013

I glass og ramme

Ja, det tok sin tid før jeg fikk den spesiallagede rammen jeg bestilte til broderiet mitt, men på lørdag fikk jeg en telefon fra fotobutikken om at den var ankommet, så jeg tok meg en tur for å hente den, selv om jeg egentlig ikke hadde tenkt meg ut den dagen.

Så i dag fikk jeg strøket broderiet og satt det i ramme. Lettere sagt enn gjort. Jeg måtte til med målebånd for at det skulle bli bent og rett, og at alle sidene skulle være like lang fra kanten. Likevel ser det ut som om noe er blitt litt dratt, spesielt der navnet står. Men jeg fikk det ikke til bedre, tror det kan ha noe med linen å gjøre også. Vanskelig å unngå at det blir litt dratt inni, selv om sideavstanden stemmer.


Her er det ferdige resultatet - i glass og ramme hengende på mellomstmanns rom!
 
"Originalen" og mitt broderi side om side. Må nok innrømme at det min tante laget ser hakket mer profesjonelt ut. Men for det første hadde hun originalmønsteret og for det andre var hun en erfaren "håndarbeider". Jeg må likevel innrømme at jeg er fornøyd med resultatet med tanke på dette er mitt første ordentlige håndarbeid (regner ikke med spøkelsesdrakten jeg laget til eldstemann i fjor da!) Jeg har også brukt en finere lin, som gjør at broderiet mitt har blitt litt "finere" med mindre sting enn originalen, og det synes jeg faktisk gjorde seg.
Jeg henviser også til innlegget fra forrige måned - "kavalkaden" - hvor jeg forklarer ennå mer om hvordan prosessen med å lage dette broderiet foregikk: http://elisabethkras.blogspot.no/2013/09/jeg-er-ferdig-med-broderiet.html

Hva skal jeg fylle kveldene med nå da? Ja, hadde en plan om å lære å hekle, men siden det allerede er oktober så har jeg begynt med dette igjen:
Jeg begynte jo faktisk å brodere en julekalender til minstemann i fjor. Så siden det nærmer seg jul er det litt koselig å brodere noe med julemotiv. Den skal jo ikke bli ferdig før om to år, så dette skal jeg bare kose meg med frem til uti januar :-)
 
I dag har vi forresten vandret langs memory lane, vi tok søndags-skogsturen vår rundt Steinbruvann i Oslo, der gikk vi ofte da vi bodde på Romsås, gikk mange turer med hunden vår som vi hadde den gang, og etter hvert med eldstemann i vogn. Men nå var det nesten tomt i vannet, de hadde tappet ut slik at vannstanden var sunket 5 meter pga vedlikeholdsarbeid, men vi hadde en fin tur og rastet på det mest vindutsatte stedet vi kunne finne med brødskiver og kakao!
 
Ha en fin uke!

 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Husk å skrive i teksten hvem du er hvis du kommenterer som Anonym!

Tusen takk for at du leser bloggen min!