tirsdag 14. mai 2013

En epoke er over - 17. mai 1976-2012

Ja jeg må fortelle litt om hvordan "min" 17. mai har vært til nå, fordi denne 17. maifeiringen har vært min lengste ubrutte tradisjon. Som dere ser av overskriften har jeg fulgt en tradisjon fra jeg var to måneder gammel i 1976 til og med i fjor. Og det har vært viktig, da alle andre tidlige barndomstradisjoner ble brutt pga samlivsbrudd. Denne tradisjonen bestod i å feire 17. mai i Sandnes hos min mors kusine m/fam, de har i alle år hatt "åpent hus" på 17. mai. Kun to år har jeg ikke feiret 17. mai hos dem, det var en gang da jeg var liten og hadde vannkopper, og en gang da jeg var student på Rena og hadde eksamen rett etter 17. mai. (Da reiste jeg til Oslo og feiret med venner der, så har faktisk opplevd 17. mai i Oslo også en gang. Tror det var 1998)



Slik var min tradisjonelle feiring i Sandnes: Etter å ha gått i/sett på barnetoget dro vi til dem og spiste kake, litt senere ble det grilling. Så var det ut å se på /gå i folketoget og russetoget. Etter det var det mer kake, og etter jeg ble voksen også alltid en Baileys av en aller annen grunn (ikke når jeg var gravid eller ammet da). Og det har bugnet av mange gode kaker opp igjennom årene, men det er to kaker som har utmerket seg, og det er Daimiskake (som jeg jo har klar i frysen, se tidligere innlegg) og Suksesskake (suksessterte). Den skal jeg lage på torsdag. Gubben m/fam fra Finnmark rynker litt (evt mye) på nesen av "vår" suksesskake, fordi de er vant til å ha sjokoladetrekk på den, men jeg kommer til å lage den akkurat som jeg er vant med, nemlig med kun gul krem. Både gul krem og sjokoladetrekk, det er da smør på flesk er det ikke? Mens gubben kaller vår variant for "halvfabrikata". Som dere skjønner er denne kaken opphavet til en del familie-erting, men bare godlynt erting da. ;-)



Grunnen til at tradisjonen blir brutt i år er såre enkel: Eldstemann har begynt på skolen, og skal selvfølgelig få gå i toget med klassen sin på hjemstedet sitt! Hadde han blitt ferdig med å lage den teleportøren kunne vi ha beamet oss til Sandnes en tur etterpå, men slik blir det ikke. Nå starter vi vår egen helt nye tradisjon! Det blir spennende for vi har jo ikke feiret 17. mai her før. Jeg siktet jo høyt og inviterte både høy og lav (vil med tiden prøve å dra i gang en åpent hus tradisjon hos oss også) men alle skulle enten reise bort eller ha gjester selv. Men alle tre besteforeldre kommer jo, så det blir hyggelig.

Da kommer det nok et suksesskakeinnlegg på torsdag, og selvfølgelig alt om vår nye 17. mai på lørdag!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Husk å skrive i teksten hvem du er hvis du kommenterer som Anonym!

Tusen takk for at du leser bloggen min!