søndag 3. februar 2013

Bokanmeldelse!

Eller hvertfall noen av mine tanker rundt denne boken, som jeg nå er ferdig med å lese.

"Dronningen" av Ingar Sletten Kolloen

Nå er jeg jo ganske "kongeinteressert", men jeg har aldri før  har jeg tenkt over og i så stor grad fått innblikk i hvordan det er å faktisk tre inn i et kongelig liv. En ting er sikkert, en dans på roser er det ikke, og romantiske prinsessedrømmer kan en legge på hylla. Samtidig må en jo tenke over at når Sonja Haraldsen ble kongelig var det i en helt annen tid enn den vi lever i nå. Det var jo helt sensasjonelt at en ikke-kongelig person kunne gifte seg inn i en kongelig familien. Nå i dag er jo dette blitt helt vanlig, og man ser jo at det har med personlig egnethet å gjøre hvordan dette går, og ikke om en har "blått" blod i årene eller ei.

Jeg ble ofte ganske sliten mentalt av å lese denne boka, og enkelte ganger kunne jeg kun lese et kapittel om gangen. Dronning Sonja har jo som vi vet falt oppi energigryta en gang som liten, men den energien hun fikk da har hun trengt siden. Jeg satt med følelsen av at hver dag har vært som en eksamen for henne, hun strevet så veldig for å bevise at hun kunne klare rollen.

Tror at de som klager over at kongelige bare lever et liv i sus og dus på våre skattepenger burde lese denne boka. Denne damen har hvertfall ikke gjort det. Men jeg må jo si at jeg synes de fortjener litt luksus, som må forholde seg til pressefolk, være bevoktet døgnet rundt, forholde seg til et stort personale og ikke minst ta ansvaret med å forvalte nasjonalskatter som jo slottet og andre kongelige bygninger og eiendeler er.

Dronningen og mennesket Sonja fremstår som en klartenkt, intelligent, følsom, hardtarbeidende og engasjert person.

Boka er velskrevet og interessant men inneholder dessverre noen leie feil, f.eks halvdel av setning som er borte. Skulle vært litt bedre korrektur på den. Kolloen har klart ded mange biografiforfattere ikke klarer, nemlig å skrive en biografi som både er kronologisk OG temamessig oppbygd. Og boka inneholder mange herlige bilder, bl.a et hvor dronningen står med bustete hår og lager kunst, og et annet som jeg også likte veldig godt er et bilde av henne ufrisert og sminkeløs på en hyttetur.

Boken anbefales! Hun har jobbet hardt for HELE Norge og ALLE nordmenn, noe som kommer klart fram i boken, så det hadde kanskje ikke vært så dumt å bli litt bedre kjent med henne gjennom å lese denne boken?